Materiaaliarkisto
Aikaisemmat koulutukset
Ohjelma_Lasten_ja_nuorten_kuntoutuksen_järjestäminen-11032020.pdf
Valtakunnallinen Lasten ja Nuorten Kuntoutus ry — VLK (aik. Vajaaliikkeisten Kunto ry)
Lasten ja nuorten kuntoutuksen järjestäminen ‑koulutustilaisuus
Aika: Ke 11.3.2020 klo 9.30 — 16.15
Paikka: Metropolia Ammattikorkeakoulu, Myllypuron kampus, Myllypurontie 1, Helsinki, Auditorio
A1010
Ohjelma:
9.30 – 10.00 Saapuminen
- Virvoketarjoilu -
10.00 – 10.45 Kuntoutus lapsen kehitysympäristön osana
Salla Sipari VLK seminaari 11.3.20.pdf
Yliopettaja Salla Sipari, Metropolia
10.45 – 11.30 Kuntatason palveluvalikoima ja lasten kehitysympäristö
Tero Seitsonen, Esitys 11.3.2020.pdf
Erikoissuunnittelija Tero Seitsonen
Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymä
11.30 – 12.00 Vaativan kuntoutuksen organisointi tulevaisuudessa
Anne Kanto Ronkanen lasten kuntoutus_09_03_20.pdf
Erityisasiantuntija Anne Kanto-Ronkanen, STM
- lounas — (omakustanteinen)
13.00 – 13.45 Kuntoutumisen hyvä tulevaisuus
Vanska Kuntoutumisen hyva tulevaisuus REcoRDI-hanke 11_3 seminaari
Fysioterapian lehtori Nea Vänskä, REcoRDI-hanke, Metropolia
13.45 – 14.30 Kuntoutuksen järjestämisen yhdyspinnat
Kuntoutuksen järjestämisen yhdyspinnat.pdf
Lääkintöneuvos Matti Koivikko VLK
- kahvi ja virvoketarjoilu -
15.00 – 15.45 Yhteistoiminnan rakentaminen lapsen arjessa
Heinonen ja Rantala VLK seminaari 11.3.2020 YHTEISTOIMINNAN RAKENTAMINEN
Toimintaterapeutti YAMK Paula Heinonen, Janakkalan perhekeskus ja
Toimintaterapeutti YAMK Nina Rantala, Terapiamajakka
15.45 – 16.15 Loppukeskustelu ja päätös
Kukin esitys sisältää myös keskustelun aiheesta
Tilaisuus on osallistujille maksuton.
Huom! Tietosuojaseloste sivun alareunassa
Ladattavat tiedostot:
Lapsi vastaanotolla – vuorovaikutustilanteiden tukeminen terveydenhuollon kohtaamisissa 10.1.2020
Esitykset pdf-muodossa
Käyttäytymisanalyysi_OYS_tammikuu2020.pdf
Puhevammainen henkilö vastaanotolla handout.pdf
Sairaalaklovnin vuorovaikutuskeinoja.pdf
Lasten kuntoutuksen teoria ja käytäntö
Teoriasta käytäntöön – translationaalinen kuntoutus
Koulutustilaisuus ke 30.10.2019 klo 9.30 — 16 Lahdessa, Päijät-Hämeen Keskussairaalan auditoriossa L1, Keskussairaalankatu 7.
Koulutus on tarkoitettu kaikille lasten ja nuorten kuntoutuksen parissa työskenteville.
Esityksissä edetään teorioista käytäntöön ja tarkastellaan, miten kuntoutus ja kuntoutuminen kootaan translationaalisen kuntoutuksen viitekehykseen. Tämä käsite voi olla keino, jolla tähänastinen sirpaleisuus muuttuu kokonaisuudeksi.
10.00 – 10.45 Lääkintöneuvos Matti Koivikko, VLK
Motoriikan mekanismit kuntoutumisen näkökulmasta Motoriikan mekanismit.pdf
10.45 – 11.15 Kuntoutuksen yliopettaja Ira Jeglinsky-Kankainen, Arcada
Menetelmä vs. lapsi. Näin sen opetamme. Menetelmä vs. lapsi.pdf
11.15 – 11.45 NDT/Bobath-seniorikouluttaja Karla Pesonen-Wikman
NDT/Bobath ‑lähestymistapa lapsen kuntoutumisen tukena NDT-Bobath –lähestymistapa.pdf
13.15 – 13.45 Puheterapeutti Hannele Merikoski, Aivoliitto
Yhteisöllinen toiminta puheterapiassa Yhteisöllinen toiminta puheterapiassa.pdf
13.45 – 14.15 Puheterapeutti Kaisa Laine, Kehitysvammaliitto/Tikoteekki
Kukaan ei kommunikoi yksin – yksilö, läheiset, yhteisö vai järjestelmä edellä? Kukaan ei kommunikoi yksin.pdf
Mahdolliset yhteydenotot matti.koivikko@kolumbus.fi.
Yleistä materiaalia:
Aldeguer J S. Evidence-based physiotherapy and translational research. Physiotherapy Updates 2016, 12, 73–77. Aldeguer et al. 2016.pdf
Cott C A et al. When will the evidence catch up with clinical practice?. Physiother Can. 2011, 63(3), 387–390. Cott et al. 2011.pdf
Samasta aiheesta:
Tays / lastenneurologiset alueelliset koulutukset 20.2.2020
Translationaalinen kuntoutus – uusi käsite.pdf
Suomen Aivosäätiö, Suomen Kehitysvammalääkärit ry ja, Valtakunnallinen Lasten Ja Nuorten Kuntoutus Ry (VLK) järjestävät yhteisesti seminaarisarjan
”Kun on halki elämän toisista riippuvainen”.
Pirkanmaa: Pitkäniemen sairaala, Nokia/Tays 6.9.2019
Ohjelma ja imoittautuminen Seminaari Pitkäniemi 6.9.2019.pdf
Rinnekoti, Kallio, Helsinki 13.9.2019
Ohjelma ja imoittautuminen Seminaari Rinnekoti 13.9.2019.pdf
Varsinais-Suomi: KTO, Paimio 20.9.2019
Ohjelma ja imoittautuminen Seminaari Paimio 20.9.2019.pdf
Pohjanmaa: Tahkokankaan palvelukeskus, Oulu 27.9.2019
Ohjelma ja imoittautuminen Seminaari Oulu 27.9.2019.pdf
Kuopio: Savonia-ammattikorkeakoulu 4.10.2019
Ohjelma ja imoittautuminen Seminaari Kuopio 4.10.2019.pdf
Leikki on kaikki – Esitykset pdf-muodossa
7.5.2019 Valtakunnallinen lasten ja nuorten kuntoutus ry (VLK) ja Tea Karman muistorahasto järjestivät lasten fysioterapeutti Tea Karman muistoksi maksuttoman koulutustilaisuuden
Paikka: Kastellin monitoimitalon auditorio, os. Sairaalanrinne 5, 90220 Oulu
Tavoite: Huomata lapsen leikki, ymmärtää sen merkitys ja saada keinoja leikin tukemiseen, jos leikki ei onnistu
Kohderyhmä: Lasten vanhemmat, lasten parissa työskentelevät ammattihenkilöt, terapeutit, päiväkotien henkilöstö ja kaikki leikistä kiinnostuneet
Ohjelma:
17.30 ”Kukkuu” — varhainen vuorovaikutus leikissä
Teija Pirnes-Hyvönen, perhe- ja paripsykoterapeutti VET, NDT-fysioterapeutti, Instory Oy
Leikki on kaikki, Teija Pirnes-Hyvönen.pdf
18.15 Onneksi on lapsen leikki
Helena Törölä, FT, puheterapeutti, NDT Bobath seniorikouluttaja
Leikki on kaikki, Helena Törölä.pdf
19.00 Visuaalisen hahmottamisen merkitys leikissä
Eija Häyrynen, KT, erityisopettaja, Oulun yliopisto
Seminaari Koulu ja kuntoutus
Esitykset pdf-muodossa
Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri ja Valtakunnallinen Lasten ja Nuorten Kuntoutus ry (VLK) järjestivät 13.3.2019 kutsuseminaarin ”Koulu ja kuntoutus” Jyväskylässä Onervan koulussa. Seminaariin osallistui yli 40 henkeä ja verkkoyhteyden kautta merkittävä määrä tämän lisäksi.
Ohjelma
Matti Koivikko Puheenjohtaja, VLK Avaus
Tuula Kiviranta Ylilääkäri, Valteri Ruskis Kuntoutuksen toteutuminen Valteri-koulussa Kuntoutus Valteri-koulussa.pdf
Salla Sipari Yliopettaja, Metropolia, Helsinki Lapsen näkökulma kuntoutuksessa Lapsen näkökulma.pdf
Jaakko Viitasaari Rehtori, Valteri Tervaväylä VIP ‑Vaativan erityisen tuen verkosto VIP ‑verkosto.pdf
Helena Kaski Kuntoutusohjaaja, PHHYKY, Lahti Kuntoutusohjaus käytännössä Kuntoutusohjaus käytännössä.pdf
Paneelissa käytiin laaja ja vilkas yleiskeskustelu, jossa mm. korostettiin että
- suunnitelmien yhdistäminen on yleinen toive, mutta ei ole riittävästi kiinnitetty huomiota siihen, kuka tämän tekisi
- järjestöjen osuus VIP ‑verkostossa voisi olla suurempi. Arvioitiin, että VIP ‑verkosto on nyt jo niin laaja, että kokoustekniikka tuottaa ongelmia.
Järjestöjen tietoja ja aloitteita olisi kuitenkin hyvä saada mukaan, ehkä jonkinlainen limitys saisi kokoushuoneet riittämään?
- keskinäiset odotukset ammattikuntien välillä täytettäisiin parhaiten erilaisen koulutuksen ja julkaisutoiminnan (mm. Niilo Mäki Instituutti) avulla
Tilaisuudessa esitettiin myös painokkaasti tarve koulutusyhteistyöhön eri ammattialojen välillä. VLK:n piirissä on laadittu asiasta kirjallinen aloite (linkki sivun alareunassa), joka on lähetetty laajalti eri alojen opetusta järjestäville tahoille.
Kiitämme kaikkia!
Tero Makkonen Matti Koivikko
Kuntoutuspäällikkö Puheenjohtaja
Valteri VLK
Lasten kuntoutussuunnitelmat SOTE-aikakaudella 7.11.2018 – esitykset pdf-muodossa
Toiminnanjohtaja Marju Silander, CP-liitto Mitä toivomme SOTElta? Mitä toivomme SOTElta.pdf
Lääkintöneuvos Matti Koivikko, VLK Onko elämää kuntoutuksen ulkopuolella? Onko elämää kuntoutuksen ulkopuolella.pdf
Yliopettaja Salla Sipari, Metropolia, Helsinki Lapsen ääni kuntoutuksessa Lapsen ääni kuntoutuksessa.pdf
Apulaisylilääkäri Manta Tolvanen, Kehitysvammapoliklinikka, Tampere Lasten vaativan kuntoutuksen porrastus Vaativan kuntoutuksen porrastus.pdf
Ylilääkäri Heli Sätilä, Lastenneurologian yksikkö, Lahti Kuka tekee kuntoutussuunnitelmat — PHHYKY:n malli 1 PHHYKYn malli 1.pdf
Avokuntoutuksen tulosyksikköpäällikkö Veli-Pekka Hakanen Kuka tekee kuntoutussuunnitelmat — PHHYKY:n malli 2 PHHYKYn malli 2.pdf
Kuntoutuksen ohjaaja Tarja Kankaanpää /
lastentautien erikoislääkäri Tarja Junnikkala, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri, Oulu Mitä tekee moniammatillinen kuntoutustyöryhmä? Mitä tekee moniammatillinen kuntoutustyöryhmä.pdf
Kiertokirjeet
VLKn kiertokirje 2020–2 maaliskuu.pdf
VLKn kiertokirje 2020–1 helmikuu.pdf
VLKn kiertokirje 2019–6 marraskuu.pdf
VLKn kiertokirje 2019–5 syyskuu.pdf
VLKn kiertokirje 2019–4 kesäkuu.pdf
VLKn kiertokirje 2019–3 huhtikuu.pdf
VLKn kiertokirje 2019–2 helmikuu.pdf
VLKn kiertokirje 2019–1 tammikuu.pdf
VLKn kiertokirje 2018–5 lokakuu.pdf
VLKn kiertokirje 2018–4 syyskuu.pdf
VLKn kiertokirje 2018–3 toukokuu.pdf
VLKn kiertokirje 2018–2 helmikuu.pdf
Opinnäytetöitä
Koulu toimintaterapian ympäristönä- toimintaterapeuttien ja opettajien näkemyksiä (Forssen-Lalli 2014), itse työ
Kuntoutussuunnitelman, palvelusuunnitelman ja HOJKSin otsikkotasoinen rinnasteisuus? (Aaltonen, Reunanen, Siira 2014), itse työ
Luokanopettajan ja toimintaterapeutin välinen yhteistyö
Katsaus toimintaterapian tutkimuksiin ja kirjallisuuteen (Kaattari, Loisa 2014), itse työ
Lasten neurologinen arviointi
Kirjallisuuskatsaus Beery VMI, M‑FUN ja BOT‑2 ‑arviointivälineistä (Kiviniemi, Pollari 2014), itse työ
Miten toimintaterapeutti osallistaa perheen ala-kouluikäisen lapsen toimintaterapiaprosessiin- kirjallisuuskatsaus edistäviin ja estäviin tekijöihin (Kallio, Saastamoinen, Turunen 2014), itse työ
Alueelliset kehittämishankkeet
TURKU
Tiedonvälitys lasten ja nuorten kuntoutuksessa
Turun VLK:n asiantuntijatoimikunnan kehittämishankkeen tavoite on kehittää ratkaisumalleja tiedonvälityksen parantamiseksi eri kuntoutukseen osallistuvien tahojen kesken. Projektityö tehdään täysin vapaaehtoistyönä ja ensimmäisen kirjallisen raportin on arvioitu valmistuvan vuoden 2006 loppuun mennessä. Haasteena tälle kehittämishankkeelle ovat toisaalta yksityisyyttä suojaava salassapitovelvollisuus ja toisaalta rationaalinen tarve informoida eri kuntoutustahoja yksilön toimintakyvystä, erityistarpeista ja niihin liittyneistä tutkimuksista ja päätöksistä.
Asiantuntijatoimikunnan ensisijaisena työskentelykohteena on eri tahoille tarpeellisen informaation sisällön jäsentäminen, ja lapsen arkisen elinympäristön horisontaalisen tiedonvälityksen (esim. vanhemmat, hoitavat terapeutit, neuvola, päivähoito, koulu jne.) tukeminen. Tiedonvälityksen keinoina selvitetään erityisesti sähköisen viestinnän tarjoamia mahdollisuuksia.
Tieto varmasti liikkuu, jos sitä halutaan liikuttaa, ja täten yksi oleellisimpia projektin tehtäviä on myös eri tahojen motivointikeinojen hakeminen tiedotusyhteistyöhön lapsen ja nuoren kuntoutuksen parhaan mahdollisen kokonaisuuden rakentamiseksi.
SEINÄJOKI Julkaisu pdf-muodossa
Elämänkaariajattelu lasten kuntoutuksessa
Seinäjoen VLK:n asiantuntijatoimikunta päätti kehittämishankkeen aihevalinnan ryhmän pitkäaikaiseen työkokemukseen perustuen. Vajaan 200 000 asukkaan alueella on vain yksi lasten erikoissairaanhoidon toimipiste. Samat työntekijät ovat hoitaneet ja seuranneet ”kuntoutusta saavia lapsia keskolasta rippikouluun”.
Työn tavoitteet:
*luoda visiota lapsen kuntoutuksen painopisteisiin sekä kehittymisen tukemiseen eri ikäkausina
*tuoda tulevaisuusnäkökulmaa tähän päivään: kuntoutus on tavoitteellista ja tulevaisuuteen suuntautuvaa toimintaa
*luoda kokonaiskuvaa ja monipuolista näkökulmaa niin perheille kuin kuntoutustyöntekijöille ja lapsen elinympäristön ihmisille
*muistuttaa että, vaikka vammaisella lapsella on erityisiä tarpeita, niin hänellä on myös lapsen tavalliset tarpeet
Itse elämänkaaren vaiheita lähestytään seuraavan jaottelun pohjalta: vauvaikä, leikki-ikä, esikouluikä, kouluikä, murrosikä, nuoruus.
Työssä mietitään kunkin ikäkauden kehitystehtäviä ja –haasteita. Tämän jälkeen arvioidaan vammaisen lapsen kannalta eri ikäkausien riskitekijöitä näiden haasteiden saavuttamisessa. Samoin mietitään kuntoutuksen keinoja sekä niiden ja ikäkauden kehityshaasteiden yhteensovittamista.
Korostetulla ikäkauden tiedostamisella on monia etuja:
*auttaa tekemään oikeita asioita oikeaan aikaan
*estää juuttumista johonkin vaiheeseen
*auttaa harjoittamaan ”vajaan kyvyn kanssa” iänmukaisia asioita
*auttaa muistamaan tulevaisuusnäkökulman kuntoutuksessa
*muistuttaa, että kuntoutuksella rakennetaan tämän yksilön ainutkertaista elämää
Tämän työn ensisijainen merkitys on toimiminen koulutusmateriaalina opiskelijoille ja vammaisten lasten kanssa eri tavoin työnsä puolesta oleville. Lisäksi työ on käyttökelpoinen runko ja kirjallinen materiaali perheiden kanssa tehtävälle keskustelulle ja yhteistyölle.
JORVI Julkaisu pdf-muodossa
Erityistä tukea tarvitsevan lapsen/nuoren kuntoutuksen ja arjen sujuvuuden kartoitus perheen ja lähitoimijapiirin näkökulmasta
Jorvin VLK:n asiantuntijatoimikunnan kehittämishankkeen tarkoitus on kartoittaa perheen arjen pulmakohtia lapsilla tai nuorilla, joilla on pitkäkestoisia terveydenhuollon toimenpiteitä vaativia erityistarpeita. Kartoitus tehdään myös lapsen lähitoimijoiden parissa. Tarkoituksena on tuoda esiin keskeisiä kehittämistarpeita ja tehdä niistä ehdotuksia, miten jatkossa tarjottaisiin parhaiten kuntoutusta lapsen tai nuoren kulloisessakin elämäntilanteessa. Kuntoutuksen onnistumisen kannalta kuntoutuksen ja arjen sujuvuus erityistä tukea tarvitsevan lapsen /nuoren elämässä on tärkeä asia.
Yhtenä tavoitteena on luoda pohjaa arjen hyvien käytäntöjen mallille, jonka avulla perheen voimavarat riittävät lapsen kuntoutuksen toteutukseen eheänä ja lapsilähtöisenä kokonaisuutena. Lähtökohtana on erityistä tukea tarvitsevan lapsen hyvin toteutunut tasa-arvo ja yhteiskuntaan kuuluminen alusta alkaen. Yhteiskunnan kannalta kiinnostuksen kohteena ovat myös kustannukset ja niiden jakautuminen elämänkaarivaiheisiin.
Tavoitteet:
1) Selvittää Espoon alueen nykyiset kuntoutuskäytännöt niillä kuntoutusta saavilla suomenkielisillä lapsilla ja nuorilla, joilla on ”pitkäkestoisia terveydenhuollon toimenpiteitä vaativia erityisvaikeuksia”. Kartoituksessa kerätään tietoa miten järjestetty kuntoutus toteutuu ja miten kuntoutus koetaan lapsen tai nuoren arjessa perheen ja lähitoimijoiden kannalta.
2) Tuottaa tietoa toimijoille hyviksi koetuista käytännön toimintatavoista ja luoda perustaa kehittämissuunnitelmille lapsi/nuori-lähtöisen kuntoutuksen suunnitteluun ja toteutukseen yhteisöllisen kuntoutusotteen näkökulmasta.
3) Tuottaa tietoa kuntoutusresurssien tarkoituksenmukaisen käytön ohjaamiseen.
Kartoituksessa tarkastellaan esimerkiksi, miten toteutuvat ja miten oleellisina koetaan seuraavat asiat: 1) käytetään yhteisesti ymmärrettyä arjen näkökulmasta tuotettua kieltä 2) lapsen ja hänen perheensä motivaatio otetaan huomioon kuntoutuksessa 3) nopea kuntoutusongelmien ratkaisu 4) perheen arkielämän tukeminen 5) tieto siitä kuka kuntoutuskokonaisuudessa vastaa mistäkin.
Tarkoituksena ei ole tutkia menetelmien vaikuttavuutta, vaan selvittää arjen sujuvuutta ja kuntoutuksen toteutumista kokonaisuuden kannalta katsottuna. Projektissa haastatellaan 50 espoolaista suomenkielistä perhettä, jotka on valittu mukaan satunnaisotannalla.
JYVÄSKYLÄ
Vaikeavammaisen lapsen lääkinnällisen kuntoutuksen suunnittelun ja toteutustavan kehittäminen lapsen arkea tukevaksi
Jyväskylän VLK:n asiantuntijatoimikunnan kehittämishankkeessa toteutetaan uudenlaista ”yhdessä tekemisen” ‑mallia kymmenen liikuntavammaisen lapsen kuntoutuksessa seitsemän kuukauden ajan. Ennen uudenlaisen työskentelytavan aloittamista kaikki hankkeeseen osallistuvan kymmenen lapsen kuntoutustyöntekijät lapsen vanhemmat mukaan lukien ohjataan ja koulutetaan yhdessä tekemisen mallin mukaisiin työ- ja toimintatapoihin, joita he toteuttavat intervention ajan. Ennen ”yhdessä tekemisen” ‑mallin toteuttamista tehdään jokaiselle lapselle toimintakyvyn mittaukset, kootaan lapsen perheiden kuntoutukselle asettamat tavoitteet, kartoitetaan lapsen kuntoutuksen ongelmat ja mahdolliset kehittämisehdotukset sekä kartoitetaan lapsen toimintaympäristö ja kuntoutuksen toteuttamisen käytännöt.
Yhdessä tekemisen –mallin tavoitteena on ohjata lapsen kuntoutusta suorite‑, menetelmä- ja järjestelmäkeskeisyydestä kohti yhdessä tekemistä, jossa on keskeistä konkreettiset toimintamallit, suunnitelmallinen yhteistyö käytännössä ja kuntoutusta lapsen arkeen suuntaava ohjauksellinen työote.
Hankkeen ensimmäisenä tavoitteena on saada tietoa Keski-Suomen sairaanhoitopiirin alueella toimivien Kelan järjestämän lasten lääkinnällisen kuntoutuksen toteuttajien kuten fysio‑, musiikki‑, puhe- ja toimintaterapeuttien, muiden kuntoutuksen osallistuvien tahojen kuten päivähoidon ja koulun ammattihenkilöiden ja liikuntavammaisten lasten vanhempien kokemuksista uudenlaisen, tehostetun työskentelytavan aikana. Tehostetusta työskentelytavasta käytetään tässä suunnitelmassa nimeä ”yhdessä tekemisen malli”.
Toisena tavoitteena on selvittää, millaisia muutoksia yhdessä tekemisen mallin toteutumisen aikana tapahtuu kuntoutusta saavan liikuntavammaisen lapsen osallistumisessa ja päivittäisen elämän taidoissa.
Kolmantena tavoitteena on välittää tietoa hyviksi koetuista lasten kuntoutuksen käytännöistä.
tt, TtM Tarja Nieminen
LAHTI Julkaisu pdf-muodossa
Tiedolla ohjaaminen ja alueelliset yhteistyömallit
VLK:n Lahden asiantuntijatoimikunta yhteistyössä PHKS:n lastenneurologian yksikön kanssa kuvaa kehittämishankkeessaan “Tiedolla ohjaaminen ja alueelliset yhteistyömallit” Päijät-Hämeen sairaanhoitopiirin alueella toteutettuja yhteistyömalleja lastenneurologian yksikön perustamisesta vuodesta 1987 alkaen. Katsauksessa kuvataan alueellisen yhteistyön etuja laajasti ja tuodaan esille myös liiallisen ohjaamisen riskejä.
Menetelmiä tiedolla ohjaamiseen ja alueelliseen yhteistyöhön ovat mm. alueellinen jatkuva koulutus, kuntakierrokset, yhteistyöneuvottelut ja kehittämisprojekteihin osallistuminen.
Lapsen ja nuoren hyvä kuntoutus ‑projekti vuosina 2002–2005
Lastenneurologisen kuntoutuksen kehittämiseksi vuonna 2002 käynnistetty Lasten ja nuorten hyvä kuntoutus –hankeen tiedon keruu ja kehittämisosuus saatettiin päätökseen vuonna 2005. Projektin tuloksena oli linjaus lasten kuntoutuksen arvoista (A‑linjaus) ja järjestämisestä (O‑linjaus). Linjaus on lapsilähtöinen, vanhempien ja ammattilaisten yhteistyöhön perustuva valtakunnallinen malli hyvästä käytännöstä. Projektin johtajana toimi Matti Koivikko ja projektivastaavana Salla Sipari.
Projekti oli luonteeltaan verkottuva ja yhteistyötä edistävä. Projektin kehittämistyö toteutetaan yhdistyksen alueellisissa asiantuntijatoimikunnissa, vammaisten lasten vanhempien ja kolmannen sektorin asiantuntijoiden kanssa.
Vuoden 2004 alussa koottiin asiantuntijatoimikunnista ryhmät, jotka vastaavat paikallisesta kehittämistyöstä projektin osahankkeiden muodossa. Mukana olivat Jorvin, Jyväskylän, Lahden, Seinäjoen, Tampereen ja Turun asiantuntijatoimikunnat. Pääsääntöisesti työryhmät käynnistivät osahankkeiden toteutuksen vuoden 2005 aikana.
Lasten ja nuorten hyvä kuntoutus ‑hankkeeseen saatiin avustusta Raha-automaattiyhdistykseltä.
Johdanto
Useita vuosia sitten oli Vammaisten vuoden tunnuksena lause ”Täysi osallistuminen ja tasa-arvo”. EU:n perustuslaki lähtee samalta pohjalta (II 26 artikla): ”Unioni tunnustaa vammaisten oikeuden päästä osallisiksi toimenpiteistä, joilla edistetään heidän itsenäistä elämäänsä, yhteiskunnallista ja ammatillista sopeutumistaan sekä osallistumistaan yhteiskuntaelämään, ja kunnioittaa tätä oikeutta.” YK:n Lapsen oikeuksien julistus (20.11.1959) edellyttää, että ”Lapsen, joka on ruumiillisesti, henkisesti tai sosiaalisesti vajaakykyinen, tulee saada erityistä tilansa edellyttämää erikoishoitoa, ‑kasvatusta ja ‑huolenpitoa.”
Kansainvälisen, lasten vammaisuuteen keskittyvän asiantuntijajärjestön (Viite: European Academy of Childhood Disability, EACD) laatima muistio (The Örebro Appeal, 2001) korostaa kaikkien lasten ja nuorten oikeutta täysipainoiseen kehitykseen, parhaisiin mahdollisiin päivähoito- ja koulupalveluihin, sosiaaliseen yhteenkuuluvuuteen ja osallistumiseen. Muistio korostaa, että näiden tavoitteiden saavuttaminen ja yhteensovittaminen on mahdollista vain paikallistasolla.
Lapsen ja nuoren hyvä kuntoutus ‑projekti noudattaa näitä päämääriä. Lähtökohtana on vammaisen lapsen ja hänen perheensä oikeus täysipainoiseen elämään, johon liittyvän teoreettisen käsitteistön WHO:n toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälinen luokitus (ICF) (Alaviite: ICF = International Classification of Functioning, Disability and Health) kuvaa kattavasti. Esittämämme seikat tukeutuvat varsin voimakkaasti ICF:n antamaan ajattelutapaan, joka pyrkii pois vammakeskeisyydestä osallistumisen suuntaan.
Kansallinen hanke terveydenhuollon tulevaisuuden turvaamiseksi korostaa yhteistyötä, joka konkretisoituu mm. ehdotukseen perusterveydenhuollon järjestämisestä seudullisina kokonaisuuksina. On tuskin luultavaa, että Lapsen ja nuoren hyvä kuntoutus voi toteutua ilman tällaista perustaa. Tuore kunta- ja palvelurakennehanke liittyy samaan kokonaisuuteen.
Jokaisella lapsella on oma elämänsä ja oma kehityksensä. Jokaisella perheellä on oma tilanteensa ja yksityisyytensä sekä myös ympäristönsä. Kyseessä on lapsen oman kehityksen, perheen näkemysten ja elämäntilanteen sekä ympäristön muodostama kokonaisuus, johon tukitoimet sovitetaan. On välttämätöntä, että kuntoutuksen on sovittava lapsen ja perheen arkeen ja oltava aito, hyväksytty osa sitä.
Tämä edellyttää yhteistoimintaa, luottamusta ja kumppanuutta. Järjestäminen taas edellyttää yhteiskunnan osalta yhdessä ja etukäteen suunniteltua toimintakulttuuria, jonka puitteissa kuntoutus ja muut tukitoimet voidaan turvata säädösten tarkoittamalla tavalla (Perustuslain 19 §:n 3 momentti: “Julkisen vallan on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään, jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut ja edistettävä väestön terveyttä. Julkisen vallan on myös tuettava perheen ja muiden lapsen huolenpidosta vastaavien mahdollisuuksia turvata lapsen hyvinvointi ja yksilöllinen kasvu.”). Tukitoimia järjestävien tahojen pitää tehdä yhteistyötä ja olla yksimielisiä toimintaperiaatteista, jotta asioiden käsittely etenisi sujuvasti ja tasa-arvoisesti. Paikalliset ratkaisut ovat tärkeitä ja alueellinen erilaisuus voi olla myös vahvuus. Lapsen ja perheen näkökulmalle on joka kohdassa annettava riittävästi tilaa.
Vajaaliikkeisten Kunto ry:n Lapsen ja nuoren hyvä kuntoutus ‑projektin tarkoituksena on ollut koota ne käytännön seikat, jotka ovat tärkeitä kuntoutuksen onnistumisen ja mahdollisimman hyvän lopputuloksen kannalta. Näin muodostuva kokonaisuus on perusteltu linjanveto siitä, miten edellä mainitut julistukset ja ajatussuunnat sovelletaan arkeen.
Projektin lähtökohdat ja konteksti
Projektin lähtökohtana on ollut vammaisen lapsen oikeus täysipainoiseen elämään. Projektissa painotetaan lapsen luonnollisen kasvurytmin, perheen elämäntilanteen ja kuntoutuksen yhteensovittamista. Projektin lähtökohtien mukaan kuntoutustoiminnassa on keskeistä lapsen sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunne ja osallistumisen kokemukset. Lasten kuntoutuksessa tarvitaan mallia, jossa kannustetaan kohtaamiseen, perustellun toivon antamiseen, luottamukseen ja kumppanuuteen.
Lasten kuntoutuksesta puuttuu tällä hetkellä yhtenäinen, käyttökelpoinen toimintakulttuuri, jossa eri toimijaosapuolet, toisaalta perhe ja yhteiskunta, toisaalta yhteiskunnan eri tahot, ovat käsiteltävistä asioista samaa mieltä. Kuntoutuksen valtakunnallinen ohjaus on purettu eivätkä kunnat ole löytäneet hyvää käytäntöä kuntoutusasioiden hoitamiseksi. Eri tahojen erilaiset näkökulmat ja tarpeet johtavat kilpailutilanteeseen ja erilaisiin vaatimuksiin palvelujen suhteen. Kuntoutuksessa ilmenee alueellista eriarvoisuutta, palvelujen saatavuus vaihtelee kohtuuttomasti ja järjestäminen on kankeaa. Kuntoutus on pirstaleista, ja sen toimintaa ohjaavat järjestelmän rakenteet sisällön painottuessa liiaksi menetelmiin. Tällaisessa toimintamallissa perheen ja lapsen näkökulma häviää helposti byrokratian alle.
Lapsen ja nuoren hyvä kuntoutus ‑projektissa on ensisijaisesti koottu ja tutkittu ns. hiljaista tietoa eli sitä käytännön kokemusta, joka mm. VLK:n jäsenjärjestöille ja asiantuntijaryhmille on karttunut. Tämän kaltaista aineistoa ei ole mahdollista esittää suoraan, ilman käsittelyä. Vain joissain kohdissa on voitu saada numeerisia tuloksia.
Yhteistyön lisääminen asiantuntijoiden ja perheen välillä on edellytys kuntoutuspalvelujen kehittymiselle. Yhteistyön ja verkostoitumisen kehitys vaatii aikaisempaa laajapohjaisempaa yhteistyötä, jossa huomioidaan vammaisen lapsen koko toimintaympäristö. Yhteistyötä tulee tarkastella yksilön ja yhteisön näkemysten kautta ja toteutuksessa on molempien päästävä esille.
Lapsen ja nuoren hyvä kuntoutus on linjaus, joka perustuu Vajaaliikkeisten Kunto ry:n (VLK) projektiin vuosina 2002–2005. Vajaaliikkeisten Kunto ry on perustettu vuonna 1952, ja sen toiminta-ajatuksena on edistää vammaisten lasten tutkimusta, hoitoa, huoltoa ja kuntoutusta. Jäsenistö koostuu noin 150:stä eri alojen asiantuntijasta eri puolilla Suomea, jotka työskentelevät lasten ja nuorten kuntoutuksen parissa. VLK:n jäsenjärjestöjä ovat Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Lastensuojelun keskusliitto, Vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiö, Samfundet Folkhälsan, Suomen Lastenlääkäriyhdistys ja Suomen CP-liitto. Yhdistyksen perusverkoston muodostavat 15 alueellista asiantuntijatoimikuntaa, jotka toimivat pääsääntöisesti sairaanhoitopiireittäin. Asiantuntijatoimikunnissa on vammaisten lasten vanhempien edustajia, terveyden- ja sosiaalihuollon julkisen ja yksityisen sektorin edustajia, koulutoimen edustajia, erityisryhmien harrastustoiminnan edustajia ja kolmannen sektorin edustajia. Asiantuntijatoimikuntien kokoonpano vaihtelee alueittain. Jäsenten osallistuminen perustuu vapaaehtoisuuteen ja oman ajan käyttöön, mikä kuvastaa suurta tahtoa kehittää lasten ja nuorten kuntoutusasioita. Asiantuntijatoimikunnilla on mahdollisuus omalla toiminta-alueellaan vaikuttaa vammaisten lasten kuntoutuksen ja elinympäristön laatuun.
Lapsen ja nuoren hyvä kuntoutus –projektin organisaatio ja rakenne asetelmineen on kuvattu kuviossa 1.
kuvio 1 . Vajaaliikkeisten Kunto ry:n Lapsen ja nuoren hyvä kuntoutus ‑projektin organisaatio ja asetelma
Projektin tavoitteet
(1) Mitä lapsen ja nuoren hyvä kuntoutuslinjaus on:
• perheiden ja moniammatillisen henkilöstön yhteisen kulttuurin malli
- joka pohjautuu yhteistoimintaan, keskusteluun ja osaamiseen
- joka on vahvasti sidoksissa käytännön tilanteisiin
• hyvä käytäntö, jossa on huomioitu arvot, historiallinen kehitys, kokemukset, vuorovaikutuksellisuus ja vallitseva tilanne sekä asiantuntijoiden tieto ja käsitykset, valinnat, mielipiteet, kompetenssi, hiljainen tieto sekä asiakkaiden näkökulma
• systemaattisesti kehitettyjä kannanottoja ja suuntaviivoja, jotka ovat useimmiten parhaita saatavilla olevia työvälineitä ja ohjeistuksia päätöksenteon tueksi
• tavoittelemisen arvoisia asioita
(2) Mitä lapsen ja nuoren hyvä kuntoutuslinjaus ei ole:
• yksiselitteinen normiohjaus
• kuntoutuksen vaikuttavuutta selvittävä
• kuntoutuksen menetelmiä arvioiva
• ”Käypä hoito” ‑suositus
(3) Mihin lapsen ja nuoren hyvää kuntoutuslinjausta tarvitaan?
• osoittamaan lasten kuntoutuksen laatutekijät ja niitä ohjaavat periaatteet
• yhtenäistämään tiedolla ohjaamista lasten kuntoutuksessa
• ohjaamaan ja kehittämään ammatillista koulutusta
• ohjaamaan asiakasyhteistyötä ja moniammatillista yhteistyötä
• kuntoutuksen toteutuksen arviointiin
• tuottamaan taustatietoa kunta- ja päättäjätasoille lasten kuntoutuksesta
• yksittäiset kuntoutustoimenpiteet tai menetelmät eivät toimi kokonaisuuden kannalta, jos kuntoutuksen periaatteet eivät ole selvillä
Hyvän kuntoutuslinjauksen rakentuminen
Lasten ja nuorten kuntoutukseen osallistuvat henkilöt omaavat erilaisen työorientaation. Työorientaatiolla tarkoitetaan työtä tekevän tapaa jäsentää työnsä kohdetta sekä sen ymmärtämiseksi ja käsittelemiseksi käytettävien tiedollisten ja muiden työvälineiden ja työtä koskevien ajattelutapojen kokonaisuutta. Tähän vaikuttavat henkilöiden ikä, työ- ja elämänkokemus, koulutus, työtehtävät ja organisaatio.
Vajaaliikkeisten Kunto ry:n asiantuntijatoimikuntien ja järjestöjen jäsenet edustavat erilaisia lähtökohtia, taustoja ja toimintamuotoja lasten ja nuorten kuntoutuksessa. Yhteistä heille on lasten ja nuorten kuntoutuksen päämäärä: lapsen ja nuoren mahdollisimman hyvä ja täysipainoinen elämä. Nämä henkilöt toimivat lapsen ja nuoren parhaaksi arjessa käytännön tasolla. Näin ollen tämä henkilöiden erilaisuuden rikkaus kuvastaa arjen toimintaa mahdollisuuksineen ja haasteineen. Yhteistyössä ovat osallisina vammaisten lasten ja nuorten vanhemmat, jotka tuovat omat kokemuksensa, näkökulmansa ja tiedon vammaisen lapsen ja nuoren elämästä mukaan ajattelu- ja toimintamallien rakentumiseen.
Lasten ja nuorten kuntoutustoiminnan perustana tulee olla yhteisesti jaettu tulkinta toiminnan tavoitteista, suunnitelmasta, toteutuksesta ja odotetusta tuloksesta (vrt. informed consent s. 35). Tämän edellytyksenä ovat yhteiset määritelmät ja käsitteistö sekä periaatteet, joista on sovittu yhdessä.
Yleensä asiantuntija määritellään henkilöksi, jolla on erityisiä tai tavallista perusteellisempia tietoja joltakin alueelta. Lasten ja nuorten kuntoutuksessa asiantuntijuuden tulisi perheen näkökulmasta kehittyä yksilöasiantuntijuudesta yhteisöasiantuntijuudeksi, jolloin asiantuntijuus ei olisi enää yhden henkilön ominaisuus, vaan palvelisi perheen tarvetta kokonaisuuden näkökulmasta.
Yhteistoiminnallinen kehittäminen perustuu dialogiseen tietoon, yhdessä oppimiseen ja yhteisen ymmärryksen luomiseen lasten ja nuorten kuntoutuksen parissa toimivien henkilöiden ja vammaisten lasten ja nuorten vanhempien välillä. Tällöin osaaminen ei ole vain tietoa, vaan se on sidoksissa työtilanteeseen ja kehittyy sosiaalisessa yhteydessä ja vuorovaikutuksessa muihin samassa tilanteessa toimiviin henkilöihin ja työn kohteeseen.
Aineiston hankintamenetelmät
Asiantuntijoiden näkemys – kysely
Lapsen ja nuoren hyvä kuntoutus ‑projekti käynnistyi VLK:n asiantuntijatoimikunnille suunnatulla lähtötilanteen kartoituksella. Kyselylomakkeen avulla selvitettiin asiantuntijatoimikuntien käsityksiä lasten kuntoutuspalveluiden vastaavuudesta perheen tarpeisiin ja lasten kuntoutuksen kehittämisalueita. Saatua tietoa syvennettiin tekemällä haastattelut kolmessa eri asiantuntijatoimikunnassa.
Ryhmämuotoinen kehittämistyöskentely – Delphi-tekniikka
Lapsen ja nuoren hyvän kuntoutuksen ‑linjaukseen tarvittavan aineiston keräykseen käytettiin Delphi-tekniikkaa, joka on ryhmänä toteutettavaan kehitystyöskentelyyn perustuva menetelmä. Delphi-tekniikkaa käytettäessä tutkittavaa aihetta tarkasteltiin monesta eri näkökulmasta ja monen eri asiantuntemuksen alueelta. Delphi-tekniikan avulla käsiteltiin monimutkaisia ja vaikeita aiheita ja kysymyksiä, joihin ei ole olemassa yhtä ainoaa oikeata vastausta. Delphi-tekniikassa ryhmät työskentelivät ja tuottivat materiaalia annetun lasten kuntoutuksen aihepiirin mukaan. Tämän jälkeen tuotettu materiaali arvioitiin ja kehitettiin edelleen ryhmätoiminnan avulla.
Asiantuntijoiden kuuleminen – keskustelu
Kuntoutuslinjaukseen tarvittavaa aineistoa täydennettiin ja syvennettiin VLK:n asiantuntijatoimikuntien ryhmäkeskustelujen sekä lasten kuntoutuksen asiantuntijoiden kanssa käytyjen keskustelujen avulla.
Projektin aineiston analyysi oli laadullinen ja siinä haettiin käsitteellistämisen ja ymmärryksen samankaltaisuutta sekä toisaalta erimielisyyden astetta ja perusteluja.
Kehittämistyön kysymyksenasettelu
Lasten kuntoutusta ohjaavat arvot
- Ohjaavat lasten kuntoutustoimintaa ja kehittämistyöskentelyä
Kuntoutuksen arvoja lähestyttiin Schwartzin yleismaailmallisesti yhdenmukaisten arvojen luokittelun kautta. Arvoja oli yhteensä 58, joista projektin osallistujat valitsivat 12 yhteistä kuntoutusta ohjaavaa arvoa. Arvojen sisältö ja merkitys määriteltiin ryhmäkeskustelun avulla. Vanhemmilta kysyttiin: Minkälaiset arvot ovat tärkeitä lapsesi kuntoutuksessa? Kuntoutustyöntekijöiltä puolestaan kysyttiin: Millaiset arvot ohjaavat työtäsi?
Lasten kuntoutusajattelun lähihistoriallinen kehitys
- Menneisyyden tiedostamisen avulla voidaan ymmärtää tämän hetkistä tilannetta ja luoda näkymä tulevaisuuteen.
Projektin osallistujat tuottivat lasten kuntoutuksen toimintaympäristöön, työn kohteeseen, kuntoutuksen järjestämiseen, yhteistyöhön ja toimintamalleihin liittyviä merkityksellisiä ominaispiirteitä ennen, nyt ja tulevaisuudessa. Lasten kuntoutuksen lähimenneisyydestä nostettiin esille 25 merkittävää tekijää, nykytilanteen kuvauksessa ilmeni erilaisia käytäntöjä ja ajatusmalleja yhteensä 78 ja visiointi tuotti kaikkiaan 116 näkökulmaa tulevaisuuden toimintaan.
Lasten kuntoutuksen nykytilanne ja visio
- Nykytilanteen ongelmien analyysi mahdollistaa tulevaisuuden suunnittelun.
Projektin osallistujat pohtivat lasten hyvän kuntoutuksen esteitä ja tämän hetken edistäviä tekijöitä sekä ongelmia ja mahdollisia ratkaisumalleja. Hyvää kuntoutusta estäviä tekijöitä listattiin 26 ja edistäviä tekijöitä 13. Lasten kuntoutuksen ongelmia ilmeni 26 alueella ja vastaavasti ratkaisuja niihin tuotettiin 36 kappaletta.
Alueellinen kehittämistyöskentely
- Alueellisten ratkaisujen avulla syvennetään ja vastataan kehittämistarpeisiin projektin osahankkeiden muodossa.
Projektiin osallistuneista asiantuntijatoimikunnista kuusi ilmaisi halukkuutensa syventää paikallisena kehittämistyönä projektissa syntyneitä linjauksia. Toimikunnat valitsivat linjauksista heitä kiinnostavan aihepiirin ja käynnistivät käytäntöön integroituvan kehittämistyöskentelyn.
Lasten kuntoutusajattelu käytännössä
- Lasten kuntoutuksen aitojen tapausesimerkkien käsittely ryhmäkeskusteluna tuottaa argumentaatiota lasten kuntoutuksen toteutuksesta, jolloin voidaan testata muodostuneiden ajatusmallien toimivuutta käytännössä.
Lasten kuntoutusprosessien kaksi tapausesimerkkiä toteutettiin haastattelemalla vammaisen lapsen vanhempaa. Häneltä pyydettiin kokemuksia lapsensa kuntoutuksesta eri ikäkausittain, jotka olivat: varhaisvuodet, päiväkoti-ikä, kouluikä ja aikuisuus / tulevaisuuden näkymät. Tapausesimerkit käsiteltiin ryhmäkeskusteluna asiantuntijatoimikunnissa. Tapausesimerkkien käsittelyyn oli puoltava lausunto Pirkanmaan sairaanhoitopiirin eettiseltä toimikunnalta ja allekirjoitetut suostumukset niin vammaisten lasten vanhemmilta kuin lapsilta itseltään. Tapausesimerkkien valinnassa käytettiin seuraavia kriteerejä: 1) lapsi on saanut kahta tai useampaa terapiaa, 2) valitaan yksi poika ja yksi tyttö, eri ikäisiä, eri puolilta Suomea ja erilainen diagnoosi. Näin saadut tulokset julkaistaan erikseen, mutta ne ilmenevät projektin linjauksissa.
Kehittämistyöskentelyn toteutus
Lapsen ja nuoren hyvän kuntoutuksen linjauksen kehittämiseen ja muodostamiseen osallistui projektin myötä yli 100 asiantuntijaa eri puolilta Suomea mukaan lukien vammaisten lasten vanhemmat (taulukko 2). Vuositasolla osallistujia oli noin 50–80. Projektin aikana VLK:n asiantuntijatoimikuntien ryhmämuotoisia kehittämistyöskentelyn tapaamiskertoja projektin työntekijän ohjauksessa toteutui yhteensä 64. Dephi-tekniikan mukaisia kehittämiskierroksia ohjattiin yhteensä 10. Lisäksi ryhmät tekivät itsenäistä kehittämistyöskentelyä.
Osallistujat | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 |
Erityislastentarhanopettaja | 2 | 1 | 2 | 3 |
Erityisopettaja | 8 | 5 | 7 | 4 |
Fysioterapeutti | 7 | 4 | 5 | 13 |
Järjestön toimihenkilö | 3 | 4 | 3 | 1 |
Kelan toimihenkilö | - | 1 | 2 | 2 |
Kuntoutusohjaaja | 3 | 3 | 3 | 9 |
Erityisryhmien liikunnanohjaaja | 1 | 1 | 2 | 1 |
Lastenlääkäri, lastenkirurgi | 2 | 1 | 2 | 3 |
Neurologi | 6 | 6 | 7 | 9 |
Osastonhoitaja | - | 1 | 1 | 2 |
Psykologi | 1 | 1 | 1 | 4 |
Puheterapeutti | 1 | 1 | 2 | 6 |
Sosiaalityöntekijä | 1 | 1 | 1 | 4 |
Toimintaterapeutti | 1 | 2 | 6 | 9 |
Lapsen vanhempi | 14* | 2 | 3 | 6 |
Yhteensä osallistujia | 36 | 34 | 47 | 76 |
Kehittämistapaamisia | 15 | 13 | 14 | 22 |
Taulukko 2. Yhteenveto VLK:n asiantuntijatoimikuntien osallistujista vuosittain jaoteltuna roolinsa mukaan. Työntekijöistä noin 80 % työskenteli julkisella sektorilla, 10 % kolmannella sektorilla ja 10 % yksityisellä sektorilla.
Projektin pilottivuonna 2002 kehittämistyöskentelyyn osallistuneista ryhmistä viisi oli VLK:n asiantuntijatoimikuntia, kolme vammaisten lasten vanhempien ryhmiä ja kaksi avainhenkilöryhmää. Projektin toimintavuosina 2003–2004 vammaisten lasten vanhempien osallistuminen sisällytettiin osaksi asiantuntijatoimikuntien ryhmätyöskentelyä asiantuntijoiden ja vammaisten lasten vanhempien välittömän vuoropuhelun mahdollistamiseksi. Lisäksi asiantuntijatoimikuntiin lisättiin Kelan edustusta. Projektin aikana toteutettiin keskusteluja VLK:n jäsenjärjestöjen edustajien ja lasten kuntoutuksen asiantuntijoiden kanssa.
VLK:n asiantuntijatoimikuntien osallistuminen projektin toteutukseen sen eri vaiheissa vaihteli sekä projektin resurssien että alueellisten mahdollisuuksien ja aktiivisuuden mukaan. Lähtökohtana osallistumiseen oli asiantuntijatoimikunnan oma-aloitteinen kiinnostus, mitä vaaditaan monimuotoisen ja luovan kehittämistyöskentelyn toteutukseen. (taulukko 3)
Paikkakunta | Kysely | Haastattelu | Delphi: kehittämis- keskustelut |
Delphi: osahanke |
Delphi: tapaus- esimerkki |
Joensuu | 2002 | 2002 | 2005 | ||
Jorvin piiri | 2004 | 2005 | |||
Jyväskylä | 2002 | 2002 | 2002–2003 | 2004 | 2005 |
Kajaani | 2002 | ||||
Kuopio | 2002 | 2005 | |||
Lahti | 2002 | 2002–2003 | 2004 | 2005 | |
Lappeenranta | 2002 | 2005 | |||
Mikkeli | 2002 | ||||
Oulu | 2002 | ||||
Pori | 2002 | 2002–2003 | |||
Rovaniemi | 2002 | 2005 | |||
Seinäjoki | 2002 | 2002 | 2002–2003 | 2004 | 2005 |
Tampere | 2002 | 2002 | 2002–2003 | 2004 | 2005 |
Turku | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | |
Vaasa | 2002 | 2005 |
Taulukko3 . Projektin toteutuksen jakautuminen paikkakunnittain: aineistonhankintamenetelmät ja toteutusvuodet
Projekti verkottui valtakunnallisesti ja kansainvälisesti mm. seuraavien tahojen kanssa:
- Stakes, FinOHTA: CP-kuntoutuksen vaikuttavuus
- European Academy of Childhood Disability (EACD)
Projektin arviointi
Projekti toimi monimutkaisessa ja osittain vaikeatulkintaisessa kontekstissa, joten tulosten arvioiminen on haaste. Projektin prosessiluonteen takia suoranaista kertaluonteista tulosta ja sen vaikutuksia on vaikea mitata. Kyseessä on ennemmin moniulotteisen ja laaja-alaisen kuntoutuksen kehittämisprosessin ja sen tulosten hyödynnettävyyden laadullinen arviointi.
Projektin toteutus eteni suunnitelmien mukaisesti. Projektitoiminnassa ei pyritty varmaan ja virheettömään suoritukseen, vaan pikemminkin innovatiiviseen päämäärän saavuttamiseen. Mikäli kaikki olisi ollut ennalta selkeää ja ennustettavaa, projektia ei olisi kannattanut käynnistää.
Arvioinnin yleisimpänä tasona asetelmassa on kontekstin taso. Projekti on toiminut sekä alueellisella että valtakunnallisella tasolla. Alueellisella tasolla on ollut mukana toimihenkilöitä ja asiantuntijoita paikallisista palvelujärjestelmistä. Näiden alueellisten asiantuntijatoimikuntien kokoonpano ja dynamiikka vaihtelevat paikallisesti, ja toiminta on muodostunut ajan mittaan erilaiseksi eri alueilla. Arviointia voidaan toteuttaa alueellisesti lasten kuntoutuspalveluiden toimivuuden ja yhteistyön näkökulmasta, jolloin kriteerit vaihtelevat paikallisesti. Tärkeintä ovat paikallisten tasojen verkostojen ja yhteistyön muutosprosessit sekä alueellisen kehittämistyöskentelyn aktivoituminen. Projekti on tuottanut meneillään ollessaan tekijöilleen ja osallistujille mielekkäitä toimintamuotoja, mahdollisuuksia kehittää, kuulla ja tulla kuulluksi.
Projektin valtakunnallisten linjausten ja konsensuksen muodostamista seurasivat ja arvioivat projektin ohjausryhmä ja asiantuntijat. Projektin tulos eli tiedolla ohjaus kirjallisessa muodossa alistettiin laajalle joukolle arvioitavaksi. Kirjallisten oppaiden hyödynnettävyyttä on mahdollista arvioida vain pidemmällä aikavälillä.
Tässä projektissa validiuteen pyrittiin vaikuttamaan raportoimalla toteutus mahdollisimman tarkasti sekä toteuttamalla osallistujien reflektointi säännöllisesti. Projektia on arvioitu jatkuvasti Vajaaliikkeisten Kunto ry:n asiantuntijatoimikuntien sisäisen arvioinnin kautta sekä projektin ohjausryhmän ja jäsenjärjestöjen toimesta. Tällöin arvioinnin ominaispiirteitä ovat olleet joustavuus, kommunikatiivisuus, prosessuaalisuus ja kehittämisen ilmapiiri. Erityistä painoarvoa projektin sisällön oikeudellisuudelle tuo se, että projektiin osallistuneet henkilöt lukivat ja validoivat kirjatut tulokset.
Projektin ohjausryhmä:
Puheenjohtaja:
Projektin johtaja, dosentti. lastenneurologian ylilääkäri Matti Koivikko, TAYS Lastentautien klinikka
Jäsenet:
Lastenneurologian ylilääkäri Roger Byring, Samfundet Folkhälsan
Vammaisasiamies Reija Lampinen, Helsingin kaupungin sosiaalivirasto
Professori Heikki Lyytinen, Jyväskylän yliopisto, psykologian laitos
Johtaja Helena Miller, Kuntoutus- ja kehittämiskeskus Huvitus
Dosentti Timo Pohjolainen, Kansaneläkelaitos v. 2002 ‑2003, Orton v. 2004–2005
Vammaisten lasten vanhempien edustaja Marju Silander, Uudenmaan CP-yhdistys
Toiminnanjohtaja Aimo Strömberg, Suomen CP-liitto
Projektin tulosten esittäminen
Projektin tulokset on esitetty kahdessa eri osiossa. Ensimmäisessä osiossa on projektin tuloksia eli välituloksia empiirisiltä kehittämiskierroksilta. Tähän osioon ei ole juurikaan liitetty lähdemateriaalia, vaan tulokset esitetään sellaisenaan. Toisessa osiossa on niiden perusteella muodostettuja linjauksia. Linjaukset on puolestaan jaettu kahteen ryhmään, jossa A‑linjaus (arvot) rakentuu lasten kuntoutustoiminnan arvoista, periaatteista ja toimintatavoista ja O‑linjaus (organisaatio) puolestaan pohtii kuntoutuksen politiikan, hallinnon ja palveluiden vastaavuutta A‑linjauksen periaatteisiin. Toisessa osiossa on VLK:n asiantuntijatoimikuntien tuottamien aihepiirien ja keskustelun lisäksi niihin liittyvästä kirjallisuudesta materiaalia sekä kirjoittajien pohdintaa.
Tulokset on julkaistu kirjassa Koivikko, M. & Sipari, S. 2006 Lapsen ja nuoren hyvä kuntoutus. Valkeakoski: Koskiprint.
Tiivistelmä tulosten sisällöstä
Lapsen ja nuoren hyvä kuntoutus on Vajaaliikkeisten Kunto ry:n (VLK) projekti, joka on toteutettu pääosin RAY:n tuella. Laajaan, sekä lasten vanhempia että työntekijöitä käsittäneeseen kehittämistyöskentelyyn pohjautuen julkaistaan ”Lapsen ja nuoren hyvä kuntoutus” ‑kirjassa perustellun toimenpide- ja organisaatioehdotuksen osana projektin tuloksia.
Ehdotus lähtee siitä, että perheiden kokema kuntoutuksen ja muiden tukitoimien puutteellisuus ja hajanaisuus on suuri epäkohta, joka ei johdu kokonaan voimavarojen vähäisyydestä, vaan kyseessä on organisaation murrosvaihe. Palvelujärjestelmä on jättänyt perheille liikaa järjestämisvelvoitteita ja samaan aikaan tehnyt järjestämisestä vaikean, myös itselleen.
Ehdotuksemme lähtee kuntoutuksen arvoista. Nämä ovat projektin tuloksia, koska ne ovat nousseet esiin sen avulla, mutta ne ovat myös aivan tavallisia, jokapäiväisiä asioita, joiden noudattaminen on täysin mahdollista. Ei ole mitään syytä, miksi emme voisi toimia niiden osoittamalla tavalla.
Itse toimenpide-ehdotus on yksinkertainen. Kuntoutus ja muut tukitoimet on tuotava arkeen, jossa lapsi on. Kaikki kunnan toimialat palvelevat asukkaiden arkea, joten niiden on toimittava yhdessä. Tavanomainen “ylhäältä-alas” suuntautuva porrastusmalli tai keskittäminen toimii kuntoutusongelmissa huonosti, koska se ei ulotu riittävästi arkeen eikä tavoita kaikkia paikallisia yhteistyötahoja. Nämä on parempi yhdistää paikallisesti, ns. horisontaalisen mallin puitteissa. Tämän ohella osa asioista edellyttää kunnan ulkopuolisia palveluita, myös silloin kun kunta on suuri tai hyvin suuri.
Horisontaalinen malli alkaa kokoavasta suunnittelusta, jossa selvitetään saatavana olevat voimavarat ja niiden tarvitsijat. Tämä on eettisesti vaativa tehtävä. Asioita ei voi normittaa lapsikohtaisesti, mutta kokonaisuuden rajaaminen on mahdollista, oikeastaan välttämätöntä. Kokonaisuuden antamien puitteiden pohjalla on mahdollista antaa ohjeistus siitä kehyksestä, jossa tehtävä hoidetaan niin, että hoitotakuun kolmen, enintään kuuden kuukauden aikamäärä ei ylity.
On tärkeää, että kuntoutus ja muut tukitoimet (vammaispalvelu jne.) muodostetaan arkiympäristöön ilman rajaa. Tämä merkitsee sitä, että asiat on neuvoteltava perheen kanssa heidän arkeensa sopiviksi ja liitettävä kodin, päivähoidon tai koulun toimintaan. Näitä koskevat suunnitelmat on tehtävä yhteistyönä ja ne on kirjattava vastuun, jatkuvuuden ja tiedonsiirron turvaamiseksi.
Tämä suositus on osa VLK:n projektia “Lapsen ja nuoren hyvä kuntoutus”. Projekti on tuottanut ja tuottaa tämän kirjan lisäksi useita rajattuja osaprojekteja siitä, miten hyvin esitetyt ajatukset toimivat käytännössä.
Tutkimus ja kehittäminen
Palvelut ja kuntoutus osaksi arkea ‑selvityshanke 2015–2016
Vammaisten lasten, nuorten ja heidän perheiden palaute on jo pitkään ollut kuntoutuksen ja palveluiden pirstaleisuus, joustamattomuus ja irrallisuus perheen arjesta. Suomen sosiaalilainsäädännössä on astunut voimaan uusi sosiaalihuoltolaki, mikä edellyttää monialaista yhteistyötä ja erillisten kuntoutus‑, palvelu‑, varhaiskasvatus- ja oppimisen suunnitelmien kokoamista yhtenäiseksi kokonaisuudeksi.
Varhaiskasvatuksen inklusoidut käytännöt ja ammattilaisten ja perheiden verkostot eivät valitettavasti aina jatku erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen aloitettua koulunkäyntinsä. Ohjeistuksissa voidaan nähdä koulun ja kuntoutuksen selkeä työnjako sivistystoimen ja sote-toimen välillä (tuleva kunta-maakunta jako) sekä siitä johdetut vastuut oppilaasta. Vammaisten ja erityistä tukea tarvitsevien lasten, nuorten ja heidän perheittensä palvelujen ja kuntoutuksen integroimiseksi ja parantamiseksi on olemassa lain puitteet. Varhaiskasvatuksen inklusiivinen käytäntö ei silti jatku koulun aloittajan kohdalla. Vanhemmat joutuvat istumaan lukuisissa eri palavereissa, viemään viestiä sinne ja tänne ja hakemaan taas palveluita monista eri paikoista.